Częste, silne i bolesne skurcze łydek znacznie wpływają na komfort życia. Co więcej, mogą być oznaką poważnych chorób – koniecznie więc trzeba skonsultować je ze specjalistą. Warto jednak wiedzieć, jakie są możliwe przyczyny występowania skurczów i jakimi sposobami można łagodzić ból, kiedy się pojawia.

Skurcze łydek to po prostu spinające się mięśnie, zwykle z tyłu podudzia, powodujące silny ból. Ich przyczyny mogą być bardzo różne, dlatego jeśli skurcze powtarzają się często i/lub są intensywne, koniecznie trzeba skonsultować je ze specjalistą.

Przyczyny skurczów łydek

Bolesne skurcze łydek mogą wynikać z jednorazowych sytuacji, jak i długotrwałych niedopatrzeń. Winne mogą być:

  • nadmiar kofeiny,
  • niedobory magnezu, potasu lub wapnia w diecie,
  • odwodnienie (zarówno spowodowane piciem zbyt małej ilości wody, biegunką czy wymiotami, jak i to wywołane przez leki moczopędne),
  • choroby, m.in. zwyrodnieniowe, układu nerwowego, układu krążenia (miażdżyca, niewydolność żylna), anemia, cukrzyca, nowotwory,
  • otyłość.

Nie bez znaczenia jest także styl życia – do częstych skurczów łydek mogą przyczyniać się siedzący tryb pracy, ale także bardzo intensywne treningi, powodujące przeciążenia i mikrourazy w mięśniach. Takie przeciążenia mogą odczuwać też kobiety w trzecim trymestrze ciąży.

Skurcz łydki

Co stosować na skurcze łydek?

Co pomaga przy tej dolegliwości? To zależy od jej przyczyny. Silne skurcze łydek można leczyć lekami, domowymi sposobami albo fizjoterapią.

W momencie, w którym chwyta nas bolesny skurcz łydki, warto rozciągać mięsień, rozmasowywać, użyć maści przeciwbólowych i rozluźniających, wziąć ciepłą kąpiel albo przygotować ciepły okład rozluźniający.

Pozostałe działania mają charakter profilaktyczny, a ich dobór zależy od źródła problemu.

Co robić, by zapobiegać skurczom łydek?

Jeśli silne skurcze łydek regularnie nawracają, niezbędna będzie wizyta u lekarza i wykonanie zaleconych badań, by rozpoznać, z czego dokładnie wynika problem. Dopiero potem specjalista podpowie, na co zwrócić uwagę lub co zmienić w stylu życia, i przepisze odpowiednie leki, jeśli będą konieczne.

W międzyczasie warto zadbać o:

  • zbilansowaną dietę (zwłaszcza przyswajanie zalecanej ilości magnezu, potasu i wapnia),
  • odpowiednie nawadnianie się,
  • przerwy podczas pracy siedzącej oraz zmiany pozycji.

Poza tym sprawdzą się takie metody jak masaże albo bierne rozciąganie, przydatne mogą być też ćwiczenia izometryczne.

Silny skurcz łydki u sportowców

Skurcze łydek wynikające z przeciążenia dotykają przede wszystkim triathlonistów, rowerzystów i biegaczy długodystansowych, ale taka dolegliwość może pojawić się też u osób uprawiających sport rekreacyjnie, które po prostu ćwiczyły intensywniej niż zwykle. Na problem składają się wtedy też dodatkowe czynniki wspomniane wcześniej, np. niedobory lub odwodnienie.

Sportowcy, by zminimalizować ryzyko skurczów mięśni, powinni je przed treningiem rozgrzać, a po nim – rozciągnąć. 

Jeśli podczas treningu wystąpi skurcz łydki, to najlepiej jest rozciągnąć i rozmasować spięty mięsień. Poza tym sprawdzą się też wszystkie wymienione wcześniej sposoby.

W okresie intensywnych ćwiczeń sportowcy mogą wspierać się także zabiegami fizjoterapeutycznymi, które pomogą rozluźnić i zregenerować mięśnie. Do takich metod należą m.in. krioterapia, elektroterapia, laseroterapia czy drenaż limfatyczny aparatami do presoterapii.

W doborze najlepszej metody pomoże rehabilitant, choć warto zauważyć, że z wymienionych tu technik drenaż jest najbardziej uniwersalny. Można go bowiem wykonywać także samodzielnie w domu – trzeba tylko mieć do tego odpowiedni aparat, np. CarePump.

Prosta obsługa, kompaktowy rozmiar i bezpieczeństwo zabiegu sprawiają, że pacjenci i sportowcy bardzo cenią sobie to rozwiązanie jako praktyczne i skuteczne. Z drenażu można korzystać także profilaktycznie, by zmniejszyć ryzyko nawrotów skurczu łydki.

Źródło tekstu: https://www.bardomed.pl/blog/porady-eksperta/skurcze-lydek-ich-przyczyny-i-sposoby-ktore-lagodza-bol/